16 apr. 2010

Normalfloran.....

Herpesvirus, Adenovirus, Coronavirus, Parvovirus, Poxvirus, Spiriller , flageller,sporer , mesofiler, trofozoiter, kocker och cystor. Jo då, nu vet jag betydligt mer än vad jag skulle önska om dessa små organismer och jag kan lova att de finns överallt.
De finns i mängder i våra badrum, kök, i våra sängar, handdukar och i vår mat, på och inne i kroppen.  Men lugn nu, bara lugn.
De flesta tillhör normalfloran och lever i symbios med oss, de är snälla.
Dessutom tar de ju hand om nedbrytningen av allt organiskt material, som blir till jord och näring åt nästa generation växter.

Mitt syfte var nu inte att skrämma slag på er utan faktiskt att önska alla en trevlig helg. Jag själv kommer i alla fall inte att ha några sysselsättningsproblem i helgen, inte.



                                     Ett par bilder på dessa små raringar, de tillhör också normalfloran, eller???

                                                                        Kramisar på er!'

Inga kommentarer: