22 dec. 2010

Redo för tomten....

Nu är vi klara med allt julgodis och kakor inför jul.
Det går ju så mycket enklare också när man får hjälp av lillpigan.
Hon gillar att baka hon och julgodis med rispuffar och blockchoklad skulle hon absolut göra för si det hade hon gjort i skolan.

De runda är med nougat och mandelmassa doppade i mörk/vit choklad och
sedan ringlade jag motsatt färg ovanpå, supergoda.


Här är det syltkakor på gång. 
Gizmo ligger på golvet och lurpassar. En och annan smula kan ju eventuellt hamna där

Igår rullade jag säkert tvåhundra köttbullar. Man skulle behöva uppfinna någon liten maskin som gjorde det slavgörat, för det tog sin tid. 
Tack o lov att man kan tillaga dem i ugnen i alla fall. Det blev två proppfulla ugnsplåtar.

Nu återstår i princip bara julskinkan och den har jag faktiskt köpt färdigkokt i år.
Den griljerar jag under uppesittarkvällen som för vår del brukar avslutas med en provbit på hårdmacka. Det brukar vara jammie det.

Ett hett tips vad gäller tomtegröten, som vi alltid äter till frukost på julafton i vår familj, är att förbereda så långt som till att mjölken kokat upp och sedan ställa grytan/kastrullen på en tjock skärbräda av trä. Värmen går då ner i brädan och simsalabim, gröten sköter sig själv.
Det brukar vara det sista jag gör innan vi går till sängs kvällen innan, sedan på morgonen är gröten klar.


Idag hade vi -28 grader på morgonen nu är det omkring -18. Så det blir till att hålla värmen uppe med mycket tända ljus och kura ihop sig i soffan. 
Njuta av stämningen och bara ta det lugnt.


Medan vi väntar på Tomten.


Suzan

Inga kommentarer: