11 sep. 2010

Snopet, men jag fick inte lämna landet......

............utan att först återlämna den påse med sten som jag och min dotter samlat på oss vid olika stränder runtom i  Marmaris.   -  It´s förbidden,  sa mannen som rotade runt i min väska efter att ha sett min påse med sten via genomlysning av väskan. Samtidigt som en sammanbiten kvinna bad om mitt pass och skrev ner uppgifter från det på ett papper. Oj, nu är det kört tänkte jag, men mannen tog upp några stycken stenar och tänkte vara snäll och ge oss dem i alla fall men jag tackade nej. Ingen vits att ha ett par, tre stenar när tanken var en helt annan från början. 
Min första reaktion var att de var lite larvigt att man inte fick ta med lite sten som ett reseminne men vid närmare eftertanke så är det ju egentligen inte så konstigt. Det är, eller har ju i alla fall varit en vanlig företeelse att ta med lite sten och snäckor från våra utlandsresor och hur blir det i längden om alla turister länsar deras stränder på sten. Kanske det är bäst att njuta av dem på plats i stället, men snopen blev jag, helt klart. 

Här bjuder jag istället på en serie bilder från vår båtresa. Jag är svag för de naturliga formationer som uppstår i berg  och sten och kan inte riktigt se mig mätt på dem. Så håll till godo.










 Som ni säkert har märkt så är det långt mellan inläggen nu och det får vara så under en tid då mycket annat tar plats i livet för tillfället. 
Önskar er alla en bra helg.

Suzan


2 kommentarer:

Snäckskalsdalen. sa...

Men det är ju så vackert på dina bilder, och vilket vatten....urrk...vi har vatten här idag också, men det kommer uppifrån, inte lika vackert.

Man tycker kanske att sten inte kan vara så farligt att ta med sig, det bildas ju ny hela tiden, däremot förstår jag länsning av korallrev osv. Jag har allt tagit med en del småsten från Grekland jag.....kanske slut på det framöver.

Men du har väl rätt, det blir kanske för mycket av det. Så dom ser alltså sten på genomlysningen av packningen?

Ha det gott, kram
Agneta

Mycket annat & lite betong sa...

Vilka härliga bilder, vattnet ser så fint och klart ut.
Det där med stenarna har jag inte tänkt på, men de kanske har rätt.

Hälsningar Agneta